¨Munat ne on munkillakin, hiiohoi!¨
Eipä
ole omena kovin kauaksi taiteilijasuvun puusta pudonnut, kun esikoiskirjailija
Milja Kaunisto maalaa Synnintekijä-romaanissaan
(Gummerus 2013) lukijan eteen värikkään, paikoitellen ruokottoman burleskin,
mutta yhtä kaikki elämänmakuisen ja -hajuisen keskiaikaisen freskon, missä
ihmisen syvimpiä uskonnollisia ja muita tuntoja häpeilemättömästi punnitaan.
Nuori
nainen lähtee syvällä sielunsa sopukoissa Olavi Maununpojan, Turun piispan
Maunu Tavastin ottopojan, matkaan – ja housuihin - vuonna 1425 keskellä pimeätä
keskiaikaa. Tässä tarvitaan roppakaupalla rohkeutta; sitä Milja Kaunistosta
löytyy.
Ylöjärven
Uutisten päätoimittajan Matti Pulkkisen ennakkohaastattelussa Kaunisto penäsi –
ikään kuin varoiksi - esiin ensimmäisiä kivenheittäjiä. Tuskinpa niitä kiviä
ronskinpuoleinen ja intiimialueille hanakasti hakeutuva teksti näinä
seksistisinä aikoina paljoakaan lennättää. Sonja O ja kumppanit ovat avanneet
ladun valmiiksi suorasukaisille naiskirjailijoille. Siitä vaan.
¤¤¤
Milja
Kaunisto avaa alkajaisiksi ranskalaisen aatelissuvun kukkean tyttären Beatrix
de la Tour d’Auvergnen kasvamisen seksuaalisuuden pauloihin. ¨Herraa huvitti,
kun hän huomasi neidon tuijottavan lumoutuneena hänen haarovälinsä varustusta,
ja hän otti kalunsa käteen ja ravisteli sitä neidon suuntaan päristäen samalla
äänekkäästi huuliaan¨ ja antautumista englantilaiselle metsärosvolle ¨rietas
sormi livahti hänen sisäänsä tutkimaan hänen pyhintä, ominta sisintään kuin se
olisi portti kylän muurissa markkinapäivänä, avoinna kaikelle¨.
Vaikka
tämä upporikkaan neitsyen mätäskohtaus on kenties laskelmoitu ruokkimaan lukijan
mielenkiintoa, romaani lähtee liikkeelle kankeasti. Ei tämä mikään ihme ole
eikä Kauniston romaanin aloitus mihinkään – oli synkkä ja myrskyinen yö –
sarjaan kuulu. Oikeanlaisen imun saaminen tekstiin vaatii harjaannusta. Kun
teksti aikanaan lähtee vetämään, se soi kuin sinfonia lukijan korvissa.
¤¤¤
Synnintekijä-kirja
haastaa jo otsikollaan. Mikä on syntiä?
Kirja
avaa pappiskoulutusta Sorbonnen yliopistoon hakemaan lähtevän Olavi Maununpojan
kovaa kilvoittelua ja kipuilua oman ja muiden kanssavaeltajien lihanhimon
pauloissa.
Yllättäen
keskiaikaiset teemat avautuvat myös nykyajassa, kun erilaiset pedofiiliskandaalit
ravistelevat ihmisyhteisöjä kirkkokuntia myöten.
Juonenkuljetuksessaan
Milja Kaunisto on parhaimmillaan, kun Olavin homoeroottiseksi kuvattu suhde
Sorbonnen kirkkaimpaan älyyn Miracle de Servièresiin kääntyy ykskaks yllättäen
totaalisesti päälaelleen toverusten seistessä Miraclen synnyttäjän noitarovion
äärellä.
¤¤¤
Kaunisto
on kirjoittanut romaaninsa tunteen palolla ja posket kuumottaen. Vähän olisi
voinut vetää henkeä välissä; ja ajatella lukijaa, joka saa paikoin sulatella
annostaan keskiajan Pariisissa esiin vyöryvistä virtsalammikoista ja hameitaan
korviin nostelevien hampaattomien porttojen haisevista haaroväleistä.
Touhu
on jumalatonta, makaaberia, ronskia ja brutaalia mutta en epäile hetkeäkään,
etteikö näin olisi joskus neljättäsataa vuotta sitten voitu Pariisin
sekasortoisina aikoina elää.
Sodoman
ja Gomorran kaltaista yhteisön kuvausta pidän joka tapauksessa kirjan vahvana
antina ja opetuksena. Lienee sattuma, että Helsingin Sanomien
pääkirjoitustoimittaja Annamari Sipilä kirjoitti17.2. 2013 kolumnissaan, että
Suomea uhkaa triffidien kapina:
¨Kiinnostavampi
ja myös pelottavampi on kuitenkin ajatus siitä, että ¨yhteiskunta sellaisena
kuin me sen tunnemme¨ lakkaisi olemasta. Silloin luonto pettää, ihmisoikeudet
menevät ja normaali elämä loppuu.¨
Milja
Kaunisto maalaa keskiajan kuvissaan vakuuttavasti tuon hirveän näyn.
¤¤¤
Kun
Pariisissa elämänkoulun ja pappisopintonsa monien koettelemusten kautta
selvittänyt Olavi saa ratsukseen tamma Bossun ja lähtee Saksan, Tanskan ja
Ruotsin kautta kotimatkalle Suomen Turkuun, kirjailijan kiihkeä hengitys
tasaantuu; Kauniston romaani selkeytyy ja lukuelämykset, helpottuneet tunnelmat
nousevat pintaan.
Vielä
Saksassa Olavi kuitenkin katuu, kun ei jäänyt Fuldan luostariin. ¨Kaluni olikin
jättänyt minut rauhaan pitkäksi aikaa Beauvais’n piispanlinnan painajaisen
jälkeen. Olin jo alkanut uneksia, ettei se enää nousisi koskaan naisen tai
miehen takia, mutta tuo unelma osoittautui turhaksi.¨
Pappisopinnot
ja luostarielämä olivat kevyttä kauraa Saksanmaalla, kun ¨eräänä riehakkaana iltana
Alixander ehdotti kaikille vierailua kylän porttolaan, minä lähdin hoippuen
mukaan. Matkakumppanini osoittelivat haarojani, nauraa hohottivat ja puhkesivat
laulamaan:
Munat ne on munkillakin ja nännit nunnalla,
munkin munat vasta suuret on
niin kuin himot nunnilla
Hiiohoi, hiiohoi
Himot nunnilla!¨
¤¤¤
Milja
Kaunisto osaa etsiytyä historian lähteille ja kirjoittaa; ja varmasti myös
ärsyttää. Elämänkokemus tuo vuosien mittaan lisää ryytiä. Toivottavasti tulevat romaanit jäntevöityvät
kaareksi, joka pitää lukijan pihdeissään alusta loppuun saakka.
Jotkut
arkityylin ilmaukset saattavat tuntua kirjoittajan ikäluokalle luontaisilta,
mutta ne eivät kuulu suurten historiallisten romaanien gengreen.
Kaunisto
päättää romaaninsa vuoteen 1460 A.D, jolloin elämän kuluttama Olavi tapailee
runoilija Villonin kirkkaita säkeitä:
Valtias Rakkauden
Suojaasi tarvitsen
Loppuun
kirjoittaja tiivistää Olavin toiveen: ¨Rakkauden valtias, anna minun vielä
nähdä unta miehuuteni päivistä, jolloin kärsimys ja rakkaus tulivat minulle
tutuiksi. Anna minun sitten unohtaa kaikki muu kärsimys paitsi rakkaus. Anna
minulle vielä uusi alku.¨
¤¤¤
Esikoiskirja
tarjoaa lukijalle takakannen mainostekstin mukaisesti hairahduksia, himoa ja
hirsipuun pelkoa. Luvassa oleva jatko jää nähtäväksi, mutta Milja Kauniston
kirjoittajanlahjoilla kaikki, bestseller-ainesta myöten, on mahdollista.
JORMA
MARTTALA
tietokirjailija
https://twitter.com/MarttalaJorma
(Kirja-arvio julkaistu Ylöjärven Uutisissa
27.2.2013)
Juuri näin. Hyvä arvio!
VastaaPoista