maanantai 8. heinäkuuta 2013

Rigge-Hansin hurja akka




Lapin tarinat ovat eläneet ja pulpahdelleet mieleni pintaan tasaisin väliajoin kuin sadepisarat sen jälkeen, kun viitisenkymmentä vuotta sitten tein ensimmäisen pitkän vaelluksen Saariselältä Lumikurun kairoille.
Juhannuksen korvissa muistelin Inarin Karhunpesäkiviä ja Utsjoen Rikkaan-Hannun hurjaa akkaa. Näistä Ison Inarin syvistä vesistä ja lappalaisten jättämistä jäljistä myös Viljakkalan kansanperinne ja Ylöjärven emopitäjän Suur-Pirkkalan hiidentien tarinat ovat imeneet väkevää alkuvoimaa.

                                         ¤¤¤
Inarin länsipuolella Myössäjärven kupeen Karhunpesäkiven, Suomen suurimman tafonin (rapautumisonkalo) sisällä mahtuu raavas mies seisomaan; veden kovertamat sisäseinät kertovat tarinaa, miten lumimyrskyn yllättämä lappalainen vietti yötä tässä karussa hostellissa yhdessä talviunta nukkuvan karhun kanssa.
Niin kuin kaikissa hyvistä tarinoista, tästäkin liikkuu puolenkymmentä erilaista versiota. Ensimmäisen version mukaan lumimyräkästä selvinnyt huomasi vasta aamulla petikaverinsa, häippäisi nopeasti luolasta ja kiitti kortteerista. Toisen version mukaan rajuilmaa paennut löysi kiviluolasta karhun ja ampui sen siihen paikkaan. Siitä karhunpesäkiven nimi.
Kolmannen tarinan mukaan kesäkuumalla vasotuksella ollut poromies kömpi helteisenä kesäpäivänä kivenkoloon ja vuorasi itsensä sammalilla. Samaan aikaan tehtiin tietä Myössäjärven vieritse ja työmaan mestari esitteli vierailleen aitoa karhunpesää sammalvuoteineen. Yllätys oli iso, kun sammaleiden seasta kömpikin uninen poromies.
                 
                                            ¤¤¤
Utsjoen mahtavinta, yli 15 000 nupin porotokkaa hallinnut Rigge-Hans eli Rikas-Hannu omisti maahisilta saadun onnenporon, tuulennopean sarvipään, jonka selässä kasvoi linnunhöyheniä.
Eniten pororuhtinas rikastui tappelemalla staalojen, uhkaavien voimien kanssa. Vanha kuvaus kertoo kaiken tästä menninkäisestä: ¨Tuli tunturista mies, jätinkokoinen ja häijy. Kuljeksi varjoissa kuin katoava kuunsirppi, keräsi lapset pataansa. Koira kannoiltansa katosi, kohti suuren aavan lakeutta.¨
Hannu tappeli kerran yhdentoista staalon kanssa ja nitisti kaikki. Jokaisella staalolla kerrotaan olleen hihassaan ja peskinpovessa kapan verran hopearahoja – jotka kaikki päätyivät Hannun kirstuun.

                                                 ¤¤¤

Aimo Kejosen tarinan mukaan kerran Hannun ollessa kodassaan eukkonsa kanssa lemmentöissä tuli kahdestoista staalo, kaikkia edellisiä isompi ja ylpeämpi kodan ovelle ja karjaisi: - Kost lee, Rigges-Hans? (Oletko siellä Rikas-Hannu?) Tules tappelemaan! Varmaan haluat minunkin hopearahani.
Hannu säikähti ja valahti hervottomaksi, mutta akka sähähti, potkaisi peitot päältään, tempaisi kirveen ja syöksyi ilkialastomana ulos karjaisten tunturiin: - Tast lem!!! (Tässä olen).
Staalo ällistyi, tuijotti akkaa suu auki ja sanoi: - Hullu mies, tipero poissa ja guolak rinnassaki!
Siinä samassa Hannun akka löi staaloa kirveellä päähän ja kotakunta sai hopearahansa. Aarnivalkeat ovat palaneet syksyöinä sen jälkeen hopearahojen kätköpaikan lähistöllä.

                                                  ¤¤¤

Lappalaiset jättivät Ylöjärven seudulle noin 2 500 vuotta sitten pysyvät jäljet tarina- ja nimistöperinteeseen.
Vaikea kuvitella, miltä pronssikauden aikainen maahanmuuttopolitiikka näkyi ja kuului. Joka tapauksessa Pirkkalankylässä asui melkoinen etninen sekametelisoppa, kun idästä tulleet suomalais-ugrilaiset (lappalaiset mukaan lukien), vaihtoivat kulttuurinsa kivikaudesta rautakauteen vauhdikkaasti samoilla asentopaikoilla etelästä tulleiden indoeurooppalaisten ja germaanien kanssa.
Lappalaisten ja hämäläisten yhteiselo ja geneettinen sulautuminen oli tiivistä siihen asti, kunnes vaeltavat poronhoitajat lähtivät vähitellen kohti pohjoista ja maanviljelyn aloittaneet jäivät paikalleen noin vuonna 600 ennen ajanlaskumme alkua.
Vuosisatoja siirtyneen perinnetiedon ja Vesilahden kirkkoherran 1700-luvun muistiinpanojen mukaan viimeiset lappalaiset häädettiin 1300-luvulla Pyhäjärveltä Sorvanselän Vapalonsaaresta, mistä he siirtyivät Ylöjärven Pengonpohjaan. Sieltä matka jatkui aikanaan Pohjanmaan suuntaan.

                                           ¤¤¤
S.Jussi Kaskimiehen ja Hannu Sinisalon mainiossa Viljakkala-kirjassa kerrotaan Tervalammin isännän hurjasta lapinmatkasta. Tämä ja monet tarinat yhdistävät nämä alueet laajan Lapinmaan rikkaaseen kertomaperinteeseen.
Viljakkalan Perämaassa asunut Tervalammin isäntä teki turkiskauppoja lappalaisten kanssa, kun yhdellä matkalla alkoi jo tulla kiire kotiin jouluksi.
Lappalaisäijän kanssa tehtiin kontrahti, nykyisin termein diili, että tämä kyytisi hänet kotiin jouluaattoehtooksi.
Kyytimies kysäisi: ¨Mennäänkö niin lujaa kuin ihmisen ajatus, nuolen singahdus, vai niin lujaa kuin koirasteeren lento?¨.
Isäntä: ¨Mennään niin lujaa kun ihmisen ajatus.¨
Niin Tervalammin äijä istui pulkaan; kuului vain vongahdus ja isäntä parahti: lakkini putos!
Se oli myöhäistä jästiä, se jupina, kun oli jo ohitettu seitsemän kirkkoa ja äijä tömähti Tervalammin pihaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti