Vasta
seniori-iällä ymmärrän kirjallisuuden arvon ihmisen sisäisen maailman
ainespuiden kasaajana; nuorempana pidin lukemista itsestäänselvyytenä, jota
kaikki harrastavat. Vähitellen suomut ovat tippuneet silmistä.
Kuluvan
kevään aikana vietin monta inspiroivaa tovia Maallinen onni-teoksellaan lakeereita niittäneen Lin Jutangin Vastavirran ilot-kirjan,
älykköystävysten Paul Austerin ja J.M.Cotzeen kirjekirjan Tässä ja nyt sekä italialaisen mestarin Alberto Moravian elämäkerran
parissa.
¤¤¤
Lin
Jutangin mietteitä lukiessa pitää istua puutarhakeinussa, katsoa valkopilvien
vaahtopäiden leijuntaa taivaan siniholvissa. Eija Palsbon suomentama ja
Gummeruksen tasan viisikymmentä vuotta sitten kustantama Vastavirran ilot ottaa alttiin lukijan kuin lämmin kädenpuristus.
Tämä
kiinalaisen filosofian syvällinen tuntija on osaltaan avannut käsitystäni
tavaravuorien ympäröimien länsimaiden ihmisten henkisestä tyhjyydestä.
¤¤¤
Lin
Jutang nousee ratsaille amerikkalaisen runoilijan ja filosofin Ralph Waldo
Emersonin kanssa (1803-1882) ja antaa palaa.
Emerson
on Jutangin mielestä nykyajan ihmiselle suunnattomasti läheisempi kuin monet
niistä paljon mainostetuista talouselämään tuijottavista ajattelijoista, jotka
haluavat upottaa yksilön tarkasti suunniteltuun valtiokoneistoon ja
uskottelevat ihmisen tärkeimpien kykyjen olevan tuottaa ja kuluttaa.
Kirjailija
nauraa hyhhyh-tärkeileville ihmisille ja palauttaa arkiseen
ammatinharjoittamiseen lauhkeaa tervejärkisyyttä. Kalastaja voi muita helpommin
vastata kysymykseen: Mitä varten sinä elät?
Hän
vastaa: Nauttiakseni elämästä – elämän lahjasta.
¤¤¤
Kalastajan
korviin kantautuu säikkyneen linnun kirkaisu, oudon eläimen tukahtunut ulvaisu
metsästä tai kalan äkillinen loiskahdus vedestä; ja kalastajan mieli kirkastuu
huolettomaksi. Hän tajuaa elämän leviävän edessään katettuna juhla-ateriana.
Ihminen
uppoaa yleensä arkipäiväisiin askareihinsa ja joutuu täysin erilleen luonnosta.
Vihdoin hän havahtuu tyrmistyneenä huomaamaan, että hän ei tiedä elämänsä
todellista tarkoitusta ja päämäärää, ja hän päättää vallata oman elämänsä
uudelleen.
¤¤¤
Ikätoverini,
amerikkalainen menestyskirjailija Paul Auster ja Australian Adelaidessa asuva
kirjallisuuden professori J.M.Coetzee kirjoittivat hienon kirjeenvaihtokirjan (Tässä ja nyt. Kirjeitä ystävyydestä.
Kustannusosakeyhtiö Tammi 2013).
Legendaarisen
Tammen keltaisen kirjaston tuorein uutuus pysäyttää lukijan monessa kohtaa.
Minut
sai alleviivaamaan sivulla 225 ollut Coetzeen kirje, missä hän suomii kovin
sanoin maailman menoa.
…Noin
vuoden 1970 jälkeen planeetan johtoon on propagoitu ja yllytetty ja päästetty
valloilleen perin alhainen näkemys ihmisistä koneina, jotka ajavat vain
itsekkäästi taloudellista etuaan ja kamppailevat kaikki keskenään aineellisista
ryöstösaaliista (ekonomia: juontuu sanoista oikos
ja nomos ja tarkoittaa
taloudenhoitoa).
…Näin
on päässyt valloille viheliäinen käsitys politiikasta ja sen myötä perin
halveksiva näkemys käytännön politiikasta. Nyt samat poliitikot, jotka eivät
vähääkään vastustaneet tuota alhaista yhteiselonäkemystä, saavat silmilleen
äänestäjien raivon ja halveksunnan, raivokkaan halveksunnan, kun he näkevät
millaisia omaa etuaan ajavia koneita kaikki poliitikot ovat.
…Sana
’luottamus’ on menettänyt kaiken uskottavuutensa. Jos nykyään joku poliitikko
menisi lausumaan julkisesti nämä sanat: ¨Pyydän teitä luottamaan minuun¨, hänet
naurettaisiin nurin, vaikka hän sanoisi sen kuinka tosissaan.
¤¤¤
Olen
arvostanut vuosikymmenet Alberto Moravian kirjallista lahjakkuutta Roomattaren jo ajat sitten luettuani,
mutta vasta nyt käsiini osui Mirjam Polkusen vuonna 1996 suomentama ja Tammen
julkaisema Moravian elämä, jonka
Alain Elkann kirjoitti.
Tässä
kirjassa minut pysäytti Moravian kertomus matkastaan Sveitsin Zürichiin
tapaamaan psykoanalyysin mestaria Carl Gustaf Jungia.
Moravia
sai kuulla Jungin uusimmasta teoksesta Symbolik
des Geistes (Hengen symboliikka). Tässä teoksessa ajattelija esittelee omia
näkemyksiään Pyhän kolminaisuuden dogmiin.
Kristillinen
dogmi on Jungin mukaan kollektiivinen psyyken symboli: Isä symboloi tietyllä
tavalla primitiivistä vaihetta, Poika välivaihetta ja Pyhä Henki kolmatta
vaihetta.
Carl
Jung halusi lisätä Pyhään kolminaisuuteen vielä neljännen jäsenen, hämärän ja
tiedostamattoman tehtävän toteuttajan – paholaisen.
¤¤¤
Ihmismielen
syvyyksissä askaroineen Jungin mielestä muinaisina aikoina paholaisella, siis
tiedostamattomalla oli suora suhde henkeen, siis tietoisuuteen.
Tuo
suhde oli kaiken kaikkiaan hyväksi, koska tietoisuus ruokki valoaan
tiedostamattoman pimeällä; siis positiivista tiedostamattoman
negatiivisuudella, järkeä tiedostamattoman vaistonvaraisuudella.
Muinaiset
uskonnot käyttivät tunsivat tuon suhteen tietoisen ja tiedostamattoman välillä
ja käyttivät sitä hyväkseen.
Jung
päätteli, että kristinuskosta ja ennen kaikkea uskonpuhdistuksesta lähtien
tiedostamattomasta, siis paholaisesta, tuli yhä enemmän ja enemmän torjuttu,
tukahdutettu, unohdettu ja poistettu.
¨Saatanallisessa
ylpeydessään pohjoinen protestantti uskoi tulevansa toimeen ilman paholaista.
Mutta silloin, saaden voimaa juuri tästä perinpohjaisesta tukahduttamisesta,
tiedostamaton purkautui tuhoisalla ja paholaismaisella tavalla aiheuttaen
suuren katastrofin.¨
¤¤¤
Näin
Carl Jung löysi synkät juuret ensimmäiselle ja toiselle maailmansodalle sekä
natsien rikoksille ihmisyyttä vastaan.
Tämän
päivän kauheuksien juuret saattavat versoa samasta maaperästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti