Ylöjärven
muinaisen emäpitäjän Suur-Pirkkalan historiasta on kaivettu aivan konkreettisesti
esiin Suomen vanhin kiukaallisen rakennuksen jäänne – saunan esiaste - missä
tuhat vuotta sitten viikinkiajalla heitettiin mehevät juhannuslöylyt.
¤¤¤
Lontoossa
ja Floridan Miamissa tehdyissä radiohiiliajoituksissa Pirkkalan Tursiannotkossa
maatuneesta lautalattiasta löytynyt aines on peräisin vuosilta 1020-1170.
Toinen ajoitus tehtiin toisen, vanhemman rakennuksen seinistä, jolloin päästiin
vuosilukujen 780-970 väliseen aikaan.
¤¤¤
Kielitieteilijät
ja alan harrastajat ovat täpinöissään uusista tiedoista, joiden mukaan
vanhimmassa yli 1000 vuotta vanhassa kuusimetrisessä rakennuksessa oli ollut
lämpöä hohkaava kivikasa yhdessä nurkassa.
Toisen
teorian mukaan kyseisessä rakennuksessa oli kaksi huonetta. Vanhimman
kiukaallisen huoneen yhteyteen rakennettiin myöhemmin eteishuone, jossa oli
lautalattia.
¤¤¤
Suomalaisen
sielu tarttuu kuin imupaperi saunan pitkään ja jäntevään historialliseen
kaareen, joka alkupää ulottuu liikkuvan metsästys- ja kalastuskulttuurin sekä
vakinaisemman elämän mahdollistaneen maanviljelyskulttuurin saumakohtaan saakka.
Pesua
ihmiset ovat kaivanneet aikojen alusta, mutta vasta aloilleen asettuminen ja
alkeellinen maanviljely toivat kiinteät peseytymispaikat näille perille yli
tuhat vuotta sitten.
Saunahistoriaan
uppoutuneet, kuten Aulis Ojajärvi (Sauna-seura ry 1964), pitävät saunakylpyä
monen muun kansantavan mukaan kulttuurilainana, jonka esi-isämme ovat
omaksuneet korkeammalla kehitysasteella olleilta naapureiltaan jo ennen Suomeen
siirtymistä.
¤¤¤
Ennen
saunarakennusta kivikasa ladottiin maakuoppaan, mistä saatiin hikilöylyt, kunhan puuta pesään
piisasi. Votjakkien kerrotaan käyneen saunassa enemmän löylyjen kuin
peseytymisen vuoksi.
Ainakin
yksi suomalaisten vaellusreitti näihin maisemiin on kulkenut etelän suunnalta,
sillä sauna-sanan vastine tunnetaan samassa merkityksessä myös vatjan, viron ja
liivin kielessä.
¤¤¤
Varhaisin
saunan esiastetta kuvaillut tutkimusmatkailija oli arabialainen Ibn Dasta,
jonka tiedetään kuvanneen ’erästä slaavilaista heimoa’, jonka U.T.Sirelius on
perustellusti tulkinnut tarkoittavan suomensukuisia mordvalaisia.
Dastan
kertomuksen mukaan tämän heimon maassa on talvisin niin kylmä, että asuntona
käytetään suippokattoista, kellarimaista maa-asuntoa.
¨Sellaisiin
kellareihin muuttavat kokonaiset perheet, ja he ottavat jonkin verran
polttopuita ja kiviä mukaansa ja kuumentavat kivet tulessa, kunnes ne käyvät
punaisiksi. Kun kivet ovat mahdollisimman kuumat, he valavat vettä niille,
mistä syntyy vesihöyryä, joka siinä määrin lämmittää huoneen, että ihmiset
riisuvat vaatteensa. Sellaisessa asunnossa he elävät kevääseen asti.¨
Tutkijat
arvioivat, että itämerensuomalaiset ja siis myös suomalaiset ovat saaneet
saunakylpynsä slaavilaisesta maailmasta.
¤¤¤
Pirkkalan
kunnan rahoittamat arkeologiset tutkimukset Tursiannotkossa, joka on pakanallisen
ajan nimijäänne, päättyvät syksyllä. Tutkijoiden sauna kuumenee samalla
taatusti muutaman asteen.
Suomen
vanhimman kiukaallisen rakennuksen yhteydessä heitetyistä arvioista
mielenkiintoisimmat näkymät tarjoaa vertaus kuurilaisten asumuksiin.
Sarvipäisillä
viikingeilläkin oli pirunsa, jota pelkäsivät – paremmin aseistautuneet
kuurilaiset, joilla oli hyvät välit sisämaan asukkaisiin Itämeren rannoilla.
Viikinki
nimitys tarkoittaa ’lahdessa olijaa’, mitä se tarkoitti kirjaimellisesti, sillä
sisämaahan nämä valloittajat eivät mielellään menneet.
¤¤¤
Pirkkalankylän
rautakauden asukkaat saattoivatkin olla kuurilaisia, jotka rakensivat tapojensa
mukaan suurikokoisen, korkean ja kiukaalla varustetun savupirtin.
Logistista
älliä Suomenlahden toiselta rannalta vaeltaneilta ei puuttunut: samaan
rakennelmaan kehitettiin asunnon ohella vaatteiden ja kalanpyydysten sekä
saaliin kuivaamispaikka. Tietysti myös savustus onnistui ikään kuin kaupan
päälle.
Kuurilaiset
olivat balttikieltä puhuvia seeliläisten ja liiviläisten jälkeläisiä, joiden
balttikielestä suomikin on ammentanut osansa.
¤¤¤
Kuurilaisten
’dzauna’ tarkoittaa kuivaamista. Eränkävijät ja kalastajat kuivasivat vaatteitaan
ja pyydyksiään tässä tilassa, jossa tietysti otettiin reippaasti myös
löylykylpyjä.
Maanviljelyksen
vakiinnuttua kuurilaisten kehittämä viikate (vikaptes = kaikenleikkaava) tuli
käyttöön. Hikisissä ja nokisissa kaskenpoltoissa ja muissa maatöissä tarvittiin
jo parempaa peseytymiskulttuuria; eikä saunaa edes tarvinnut keksiä siihen
virkaan.
" Pirkkalan kunnan rahoittamat arkeologiset tutkimukset Tursiannotkossa, joka on pakanallisen ajan nimijäänne, päättyvät syksyllä. "
VastaaPoistaJos Tursiannotko on kuurilaistaperua, se takoittaa "rikkaiden (turtingas) tai rikkauden (turtinas) notkoa". Myös Turenki (turingas = rikas, tūringas = laaja) lienee samaa perua.