tiistai 4. kesäkuuta 2013

Silver Grey nappaa Huopanalla




Kun ihmisessä syttyy into ja elämän palo, potkua löytyy lähtöön jos toiseenkin. Kirjailija Juhani Ahon (1861-1921) syntymän 150- juhlavuosi avaa pandoran lippaan paitsi sortovuosien rohkeaan kirjoittajaan, joka joutui perheineen pakenemaan vuodeksi Italiaan ja Itävaltaan, myös intohimoiseen perhokalastuksen harrastajaan.
                                              ¤¤¤
Lapinlahdella Väärnin pappilassa 11.9.1861  syntyneestä Johannes Brofeldtista, myöhemmin nimensä suomentaneesta Juhani Ahosta kasvoi herkkä, missään viihtymätön älykkö, joka ikävöi aina ruohoa aidan toiselta puolelta. Pariisissa ikävöitiin Helsinkiä. Helsingissä taas jonnekin muualle. Vain kalastus ja metsästys tarjosivat juuret, mihin kiinnittyä lujin sitein.
WSOY:n takavuosien kaunokirjallisuuden harmaa eminenssi, kustantaja Ville Viksten kirjoitti Perhokalastus-lehdessä vuonna 1993, että kosken rannalla Juhani Ahon aika pysähtyi, ikävää ei ollut. Oli elämisen merkillinen täyteys, tapahtumien lakkaamaton, kiehtova vaihtelu.
Aho vihasi ajatusta lähteä koskelta, useimmiten rakkaimmalta apajapaikaltaan Viitasaaren Huopanankoskelta. Vielä rauhoitusajan jälkeenkin hänen teki vielä mieli jäädä tarkkailemaan kalojen häitä.

                                                    ¤¤¤

Viksten takoo sanasepän taidolla lohikoskien kuohuviin kiviin Ahon henkisen muiston kalamiehenä; kirjoituksiin, jotka elävät niin kauan kuin vesi virtaa.
Lahonnut on Ahon arkkuun pantu splitcane-vapa, lahonnut on hieno Kiinan silkki, mennyttä on Ahon Huopana.
Mutta lastuissa virta kimaltaa ikuisesti, mullo hyppää, kalastaja seisoo vapa hermojärjestelmänsä jatkeena tunnustelemassa maagista vettä.
                                                    ¤¤¤
Juhani Ahon Kalastusperinneseura julkaisi  vuonna 2009 teoksen Kirjamies Juhani Aho kalamiehenä, joka palauttaa mieliin intohimoisen perhokalastajan parhaimmat hetket, jotka kirjailija aikoinaan tallensi ahkeralla kynällään novelleihinsa -  lastuihin.
                                                      ¤¤¤
Ahon intohimo perhokalastukseen syttyi Huopanankoskella kesällä 1905 eikä mikään maallinen mahti liekkiä sammuttanut, kunnes kalojen häiden aikaan vuonna 1921 kirjailija menehtyi kurkkumädän ja sitä seuranneen sydänpussin tulehduksen jälkiseurauksiin.
Reilun viidentoista vuoden aikana Juhani Aho perehtyi perhokalastuksen salaisuuksiin niin, että opetteli vanhoilla päivillään melko sujuvan englanninkielen päästäkseen tutustumaan alan parhaaseen kirjallisuuteen, ja mikä parasta, upeisiin Hardyn kalastusvälineliikkeen kuvastoihin.

                                                      ¤¤¤

Harrastus meni niin pitkälle, että kirjailija tilasi maailmankuulun splitcane-vavan suoraan englantilaisesta tehtaasta. Valmistusta varten tehtaalle piti lähettää tarkat tiedot perhokalastaja Ahon painosta, pituudesta, käsien pituudesta ja koskesta, jossa tullaan kalastamaan.
Puolen vuoden kuluttua vapa matkusti koteloonsa asetettuna arvokkaalla paikalla kapteenin hytissä Englannista Suomeen.
Aho avasi aarteensa vasta Huopanankoskella ja kirjoitti: Minä jo sen ottaessani tunnen heti, että se on osa minusta itsestäni. Käteni hermoissa on siitä herkutteleva tunne ranteesta ylös olkani niveleen…
--- Ja vasta kun siimaan on kiinnitetty perho ja perho pistetty alimpaan renkaaseen ja rullan kampi on kiristänyt siiman jänteelle ja siima vavan kaarelle, vasta sitten se rauhoittuu ja seisoo kuin viritetty jousi valmiina lennättämään nuolensa, sulkaperhon, hopeanharmaan, sointuvanimisen Silver Greyn, tekotaidon kukkasen, jonka hennoin sormin on solminut joku kalpea, hipiältään hieno, sinisilmä englannintyttö.

                                                ¤¤¤
Vaikka pelit ja rensselit olivat ensiluokkaiset, Aho jaksoi pureutua myös syvälle koskiluontoon ja taimenensukuisten kalojen ravintoketjuun, jotta sitoja osasi valmistaa parhaan mahdollisen perhon.
Talvi-iltaisin Aho tutki ahkerasti myös alan tiedekirjallisuutta ja referoi mm. yhtä laajaa tutkimusta kirjoituksessaan ’Kuinka kala näkee.’
Kirjailija liittää artikkeliinsa havainnollisen piirroksen kalan silmän ominaisuuksista ja osoittaa sen voivan nähdä suoraan eteensä ja kummallekin kupeelleen ympyrästä 300 asteen alan.
Johtopäätökseksi tarkoista mittauksista nousee tosiasia, että kala ’voi suotuisissa olosuhteissa nähdä kalastajan yhtä hyvin kuin kalastaja kalan’.
Koskella käydyssä taistelussa onkimies ja saalis olivat Ahon mukaan tasavertaisessa asemassa, kuin kaksi painijaa tarkkailemassa toistensa liikkeitä ottaakseen mittaa toisistaan.
Joskus kävi niinkin, että ’minä en ottanut kalaa, vaan kala otti minut.’
                                                ¤¤¤
Ahon perheen ruokatalous nojasi Huopanalta pyydettyihin lohiin synkkänä talvena 1917, kun muuta syömistä ei juuri ollut. Silti kirjailija koki kalastuksessa jotain paljon tärkeämpää kuin särpimen hankkimisessa perheen pöytään.
Ahon mieltä kaihersi kalastukseen ja metsästykseen liittyvä etiikka, mutta edes maineikkaimpien englantilaisten ajattelijoiden Spencerin ja Hodgsonin kirjoitukset eivät tähän ongelmaan valaistusta tuoneet.
Kirjailija Aho tiivisti kalastuksen eettiset pohdiskelunsa itseensä viitaten:
Hänessä on jokin voimakkaampi vaisto, joka on peräisin niiltä ajoilta, jolloin sekä ihmisen että pedon piti elää yksinomaan metsästyksestä ja kalastuksesta ja jolloin koko ihmiskunta olisi menehtynyt, jollei se tappanut.
Siihen perustuu se hauskuus ja nautinto, jotka urheilija yhä hakee, vaikka urheilun alkuperäinen tarkoitus ja merkitys on hälvennyt.
EBC Brakes - Laatujarruosat kaikkiin merkkeihin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti