Sukupolvien kultainen ketju
Käväisimme Kauhavalla tuossa ’ruman vallesmannin’
kaupungissa, missä käteen osui maakunnan valtalehti Ilkka. Ei varmaan ollut
sattumaa, että lehdessä oli kaksi isoa, paikallista lukijakuntaa puhuttelevaa
juttua: painotuoreet Knuutilanraitin ja Laihian Perälänkylän ikiomat
perinnehistoriat.
¤¤¤
Kirjojen
tekijät olivat tulleet täsmälleen samoihin aatoksiin, kuin tämän kolumnin kirjoittaja.
Suomalaisten kylien suuri tarina nousee kyläkirjoista kuin luonnonvoima.
En
tiedä tarkkaan, milloin Suomessa alettiin puhua ihmisen juurista. Tämän
käsitteen lanseerasi kuitenkin vuonna 1976 musta kirjailija Alex Haley
menestysromaanillaan Juuret.
Gambiasta
kidnapatun Kunta Kinten juuret löytyivät pienestä Juffuren kylästä.
Seitsemännessä sukupolvessa tämän orjan jälkeläiseksi ilmoittautunut Haley
nousi sukututkimuksellaan maailmanmaineeseen.
¤¤¤
Alahärmän
Knuutilanraitin ja Perälänkylän historiallisen kuvateoksen tekijät vakuuttivat
eri haastatteluissa kuin yhdestä suusta, että ihmiselle on hyväksi tietää,
mistä tulee – jotta tietää minne menee. Ihmisen on hyvä olla jostakin kotoisin.
Pienestä
Vähän-Pennon kylästä lähteneenä olen pörhistellyt lukemattomat kerrat
niskavillojani, kun olen tavannut urbaaneissa ympäristöissä tyhmänpöyhkeitä
nousukkaita, jotka arvottavat ihmisiä asuinpaikan mukaan.
Tämä
luoti on liian monen maaseutukylien kasvatin herkässä itsetunnossa tiennyt
paikkansa. Varmasti minunkin, mutta enää eivät typerät haukut haavaa tee.
Viimeisen
40-50 vuoden aikana maaseutukylien hieno imago on ’ryssitty’ maan rakoon
poliitikkojen sanaisilla taistelutantereilla, missä palkansaajien ja
maatalouselinkeinon väliset nokittelut ovat nostattaneet syvää kaunaa puolin ja
toisin. Siinä ei haukkumanimillä ja pilkkakirveillä ole ollut äärtä, ei laitaa.
¤¤¤
Lahjomaton
historia avaa ja palkitsee aikanaan maaseudun kylien kymmenien vuosien henkisen
kesantopellon. Se näkyy tuhansina kylähistorioina, kronikoina, kyläkirjoina,
joita nousee sakeana vastavoimana globalisoituvalle maailmalle.
Vastavoima
on aivan terve. Helsingin Pohjoisrannassa suurimman osan elämästään viettänyt
kulttuurin moniottelija Jörn Donner oivaltaa hienosti paikallisuuden
merkityksen. Vaikka Eurooppa yhdentyy, ihminen tarvitsee aina puun, johon
nojata ja pläntin maata jalkojensa alle.
¤¤¤
Kylät
ovat kantaneet Suomea sen raskaimpien kohtalonvaiheiden yli auttaen
nälkävuosien kurimuksessa, kasvattaen Suomen talonpoikaisen armeijan keskeisen
selkärangan, ruokkien sotaa käyvän maan ja luovuttaen yhteiskunnan
rakennemuutoksen pyörteissä suuren osan väestään kaupunkien pyörien
pyörittäjäksi.
¤¤¤
Kirjailija,
sukututkija Jalmari Finne osoitti jo 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä
kirjoituksillaan suomalaisten maalaiskylien paikan historian virrassa.
Viljeltyyn
seutuun jää meistä tavattoman paljon jäljelle. Elias Lönnrot istutti Laukon
kartanon puistoon koivun, jonka aikanaan lahonneelta alkujuurelta nousee uusia
versoja kymmenien ja satojen vuosien kuluttua samalla tavalla kuin Lönnrotin
elämäntyöstä.
Kulje,
lukijani, viljelyksilläsi ja katsele hedelmällistä maata, joka sinulle nyt
antaa kättesi töiden siunauksena hedelmän, ja muista entisiä polvia, niin sinun
mielesi tulee rauhalliseksi ja näet silloin elämän vahvoina, pitkinä urina etkä
vain lyhyinä murusina, kirjoitti Finne.
¤¤¤
Jalmari
Finnen elämäntyö on nousemassa uuteen kukoistukseensa. Siitä kertovat uuteen
aikaan sijoitettu Tapani Baggen ja Mika Launiksen Kiljusen uusi herrasväki (Satukustannus Oy 2012).
Kangasalan
suuri poika keksi Kiljusen herrasväen aikoinaan oivaksi rahasammoksi, jolla hän
palkkasi puolentusinaa tutkijaa laatiessaan Suomen asutuksen yleisluetteloa –
ponnistusta, joka kantaa hedelmää sukututkimuksessa tänäkin päivänä.
Kaupunkilaisena
koko aikuisen elämänsä viettänyt Finne ymmärsi syvältä ja sydämellä
suomalaisten maaseutukylien sukupolvien kultaisen ketjun.
Erityisen
kauniisti Finne puhui suomalaisesta emännästä.
Suomalainen
emäntä on tämän kansakunnan pitänyt koossa, pitänyt suvut yhdessä, säilyttänyt
talot sukupolvesta toiseen.
¤¤¤
Aikojen
unohdus peittää sekä miehet että naiset. Mutta kun unohduksen verhoa
poistetaan, niin emännän arvo nousee Finnen mukaan suuremmaksi kuin nykyaika
käsittääkään.
Miehet
eivät ole tämän kansan historian kankaassa muuta kuin kuteita; eivät muuta kuin
kuteita. Vahvan ja lujan loimen luovat naiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti